با این دلیل های روانشناسی مهم جدایی شریک عاطفی شما قطعی است

قبل از وارد رابطه شدن مشخص کنید که چه چیزی برای شما در یک رابطه مهم است.

با این دلیل های روانشناسی مهم جدایی شریک عاطفی شما قطعی است

به گزارش زنهار، همانطور که همه ما می دانیم، ماندن یا جدا شدن در یک رابطه می تواند یکی از سخت ترین تصمیم های انسان باشد. و جدا شدن و ندانستن چرایی این اتفاق نیز می تواند یکی از سخت ترین چالش های زندگی باشد. ما اغلب روی یک رابطه سرمایه گذاری زیادی می کنیم، بنابراین جای تعجب نیست که در مورد ماندن یا رفتن با هم دچار تعارض شویم.

در مطالعه ای که توسط آپوستولو (2022) انجام شد، نویسنده تصمیم گرفت تعیین کند کدام رفتارها به احتمال زیاد منجر به ترک یک رابطه می شود. این دو مطالعه نه تنها در مورد اینکه چرا ممکن است شما را ترک کرده باشید، بلکه در مورد اینکه چرا ممکن است شخصی شما را ترک کرده باشد نیز روشن می شود.

در مطالعه شماره 1، چند رفتاری که ممکن است تأثیر منفی بر پایداری یک رابطه داشته باشد، شناسایی شد. نمونه شامل 233 شرکت کننده یونانی زبان بود که بالای 18 سال سن داشتند و هم مرد و هم زن بودند. برای جمع آوری اطلاعات از اطلاعات دموگرافیک و نظرسنجی استفاده شد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا مشخص کنند که شریکشان چه کاری ممکن است انجام دهد که آنها را به این سوال سوق دهد که آیا رابطه را ترک کنند یا نه. در مطالعه شماره 2، از 536 شرکت کننده یونانی زبان که مرد و زن بودند خواسته شد که شناسایی کنند که کدام یک از 88 رفتار شناسایی شده در مطالعه شماره 1 ممکن است منجر به زیر سوال بردن دوام یک رابطه شود. رفتارهای تحت شش عامل قرار گرفتند که عبارتند از:

1.سعی در کنترل من داشت

2.زورگو بودن

3.محدود کردن آزادی

4.حسود بودن

5-توهین به من

6.رقابت با من بودن

7.سعی میکرد علایقم را نادیده بگیرید

8.انتقاد پذیر نبودن

9.به طور مداوم تنش ایجاد می کند

10.با من مشورت نمکرد

11.به من اهمیت نمی دهد

12.به من توجه نمی کند

13.دور بودن از من

14.سعی نمیکنه منو بفهمه

15.به نیازهایم احترام نمی گذارند

16.از من قدردانی نمیکنه

17.خودخواه بودن

18.باعث می شود احساس کنم جذاب نیستم

19.بر سر من فریاد می زند

20.خشن بودن

21.اغلب منفی است

22.از نظر اجتماعی نامناسب است

23.ناله های مکرر

24. به دیگران علاقه نشان می دهد

25.صحبت با عشق یا همسر سابق

26.فریب دادن من

27.دروغ گویی

28.من را با عشق سابق خود مقایسه می کند

29.مراقبت از خود را متوقف می کند

30.اضافه وزن

31.تنبل

32.هیچ وقت کاری را که من می خواهم انجام نمی دهد

33.خسیس بودن

34. با کودکان خوب رفتار نمی کند

35.من را مورد آزار جسمی قرار می دهد

36.با بچه ها وقت نمی گذراند

37.از من سوء استفاده مالی می کند

نتایج این مطالعه ممکن است شما را شگفت زده کند یا خیر. عواملی که به احتمال زیاد باعث می‌شوند فرد رابطه‌ای را زیر سوال ببرد، «بی‌توجهی به من»، «نداشتن رفتار خوب با فرزندانمان» و «تلاش برای کنترل من» بود. نویسنده پیشنهاد می کند که این عوامل و رفتارها نشان دهنده کاهش تعهد به رابطه و به طور کلی خانواده است. نتایج همچنین اهمیت احساس مراقبت و احترام به استقلال خود را نشان می دهد. پیامدهای مطالعات از این جهت بسیار مهم هستند که می توانند به عنوان نقاط مداخله برای درمانگرانی که با زوج های در حال مبارزه کار می کنند، عمل کنند.

با این حال، برخی از محدودیت های مطالعات وجود دارد. آنها باید در فرهنگ ها تکرار شوند. علاوه بر این، تفاوت های فردی مانند شخصیت ، توانایی عملکرد مستقل، سبک دلبستگی و غیره باید در نظر گرفته شود. افراد در شرایط مختلف زندگی با شخصیت ها و سطوح حمایت اجتماعی متفاوت ممکن است به رفتارهای متفاوت پاسخ دهند. نویسنده همچنین پیشنهاد می‌کند که مطالعات طولی از این نظر که رابطه بین شش عامل و وضعیت رابطه می‌تواند در طول زمان مورد بررسی قرار گیرد، بسیار مفید خواهد بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار